Zelfrijdende auto's veroveren de weg

Vorige week was er het nieuws over de overname van het Israëlische MobilEye door Intel voor ruim $15 miljard. Daarmee is het spel om de markt voor zelfrijdende auto’s te veroveren definitief op de wagen.

Want MobilEye levert technologie die van cruciaal belang is voor zelfrijdende auto’s. Kenners denken dat er over een jaar of vijf al tientallen miljoenen zelfrijdende auto’s zullen rondrijden. En dat de omzet van zelfrijdende auto’s en de daarbij benodigde camera’s, sensoren en software in 2030 jaarlijks vele miljarden dollars zal zijn. Misschien ziet u het nog niet helemaal voor zich: over 13 jaar al massaal zelfrijdende auto’s op de weg, maar ik kan u verzekeren dat deze voorspelling niet zomaar uit de lucht is gegrepen.

Zelfrijdende auto's getest

Begin vorig jaar was er al de test in Nederland met zelfrijdende auto’s. Ruim vijftig auto's van onder meer Volvo, Hyundai, Toyota, Mercedes en Tesla gingen in colonnes van zes de A2 op, om te ervaren hoe het is om een auto op bepaalde stukken zelf te laten rijden. Ze reden van Amsterdam naar Beesd en weer terug. De test verliep prima.

In 2015 reed een zelfrijdende auto, gemaakt door het bedrijf Delphi Automotive, geheel zelfstandig van San Francisco naar New York. De 5500 kilometer werden grotendeels zonder ingrijpen van een menselijke bestuurder gereden. Google heeft alleen al in 2016 zelfrijdende voertuigen ruim één miljoen kilometer op de openbare weg laten rijden.

Mercedes

De technieken zijn er dus al. En worden ook ingezet. Mercedes en meer dan 20 andere autofabrikanten gebruiken bijvoorbeeld al de software en camera’s van MobilEye en Delphi om onder meer automatisch afstand te houden tot voorliggers. Ook heeft MobilEye technieken om automatisch de maximumsnelheid op verkeersborden te ‘lezen’, alarm te slaan als je de rijbaan verlaat, enzovoorts. De technieken zijn dus bijna gereed en de succesvolle proeven met zelfrijdende auto’s zijn er ook.

Dat roept natuurlijk wel de vraag op welke partijen de buit gaan verdelen? En hoe de bestaande autofabrikanten anticiperen op deze ontwikkelingen. Want het lijkt erop dat zelfrijdende auto’s volkomen disruptive kunnen zijn voor de automobielindustrie.

Dataverwerkers op wielen

Er zullen in de eerste plaats vergaande allianties gaan ontstaan tussen autofabrikanten en chipmakers en softwarebedrijven. Zelfrijdende auto’s zijn namelijk dataverwerkers op wielen. Ze moeten grote hoeveelheden data genereren en verwerken om op eigen houtje te kunnen rijden. Daarvoor zijn snelle chips en snelle verbindingen nodig. In 2030 zal naar verwachting al circa $70 miljard omgezet worden alleen al aan voertuigtechniek en de bijbehorende dataverwerking. Niet voor niets betaalt Intel zoveel geld voor MobilEye. Intel, MobilEye en BMW hebben al een alliantie gesloten. Verder zal autobezit steeds meer een achterhaald idee worden. Het totale mondiale wagenpark staat nu 94% van de tijd stil. Met efficiënt gedeelde zelfrijdende auto’s zal het totale wagenpark drastisch worden verminderd.

De grote autofabrikanten moeten dus nadenken over hun businessmodel. Zo is een lagere autoprijs een mogelijkheid: in ruil voor gebruikersdata. Of het betalen voor gebruik in plaats van bezit. Google bijvoorbeeld zou plannen hebben om mensen gratis in zelfrijdende wagens te vervoeren naar winkels, die dan voor het vervoer zullen betalen. Denk ook aan de tijd die vrijkomt, omdat je je wagen niet langer hoeft te besturen. Het hele speelveld verandert dus totaal. Zelfrijdende auto’s kunnen dus op vele manieren een gamechanger worden.

Waymo

Daarnaast komen er nieuwe uitdagers voor de traditionele autofabrikanten als Ford, Toyota, de PSA-groep met Peugeot Citroën, Daimler, Honda, Nissan, Hyundai, Volvo en BMW. Deze fabrikanten ontwikkelen allemaal nu zelfrijdende auto’s. Ze hebben geen andere keuze.

Maar ze zien zich nu ook geconfronteerd met nieuwe concurrenten als het Chinese bedrijf NIO. NIO heeft voor de ontwikkeling van een zelfrijdende auto onder meer werknemers van Tesla weggekocht. Ook Baidu, de Chinese variant van Google, werkt aan een zelfrijdende auto. Google zelf zou nu afzien van het bouwen van een zelfrijdende auto. Google heeft wel de afdeling die werkt aan een zelfrijdende auto ondergebracht in een aparte dochteronderneming, Waymo genaamd. Waymo focust zich op het ontwikkelen van de technologie voor zelfrijdende auto’s.

Geen files meer

Ik denk dat het de komende jaren vooral erg spannend wordt welke autofabrikant als eerste een feilloos werkende zelfrijdende auto op de markt brengt. Vervolgens is heel spannend hoe de markt voor autodelen zich dan gaat ontwikkelen. Als inderdaad, zoals de verwachting is, auto’s veel vaker efficiënt gedeeld zullen worden, is dat wat mij betreft erg goed nieuws. Dan zullen eindelijk de files, die met telkens meer asfalt nimmer echt afnamen, verdwijnen.

De zelfrijdende auto kan er wat mij betreft dan ook niet snel genoeg komen!

Robert Schuckink Kool, Bright New World