Philips voorbeeld belegger
30-10-2017Het speelveld voor bedrijven en beleggers verandert rap. De huidige technologische versnelling plaatst hen voor uitdagingen. Sommige sectoren groeien marginaal of krimpen zelfs in. Terwijl andere heel krachtig groeien. Blijf je hangen in het verleden? Of verzet je tijdig de bakens? Een mooi voorbeeld vind ik dan Philips. Dit bedrijf zag zich al flink wat jaren geleden voor de uitdaging gesteld om een aantal verzadigde markten te verlaten. En dat hebben ze heel adequaat gedaan vind ik. Daarin vind ik ze een voorbeeld voor beleggers.
Technologiesectoren in stroomversnelling
Op beleggers komt immers flink wat af deze tijd. Juist door die snelle technologische ontwikkelingen die ik al noemde zijn verschillende sectoren in een stroomversnelling gekomen. Wat doe je bijvoorbeeld met duurzame energie, robotica, 3D-printing en Internet of Things? Of met de zelfrijdende auto, die er aan komt? Negeer je die ontwikkelingen? Of zie je kansrijke groeisectoren waar je een graantje van kunt meepikken? Dat moet natuurlijk wel met beleid gebeuren. Philips heeft een aantal jaren geleden ook niet op een vrijdagmiddag besloten de gloeilampen en tv’s de deur uit te doen. Om de maandag daarop te starten met medische apparaten en Internet of Things-technologie binnen de gezondheidszorg. Een technologie die nu trouwens een revolutie binnen de gezondheidszorg teweeg aan het brengen is.
Philips: van gloeilampen en tv's naar medische technologie
Maar Philips heeft wel de veranderende wereld in kaart gebracht. En vervolgens ook echt iets gedaan met de uitkomsten van hun analyse. Ze zagen in dat ze weliswaar in het verleden veel geld hadden verdiend met gloeilampen en tv’s. Maar ze zagen ook dat de groei steeds magerder werd. En dat de marges bij gloeilampen en tv’s steeds geringer werden. Inmiddels zijn het bulkmarkten, met flinterdunne marges. Met name onder leiding van ceo Gerard Kleisterlei bouwde Philips vanaf 2001 tot nu het concern gestaag om: van een conglomeraat dat actief was in flink wat verschillende krimpmarkten tot een gefocuste onderneming. Die zijn geld vooral verdient in de jaar na jaar gestaag groeiende markt van medische apparaten en medische technologie. De metamorfose heeft heel goed uitgepakt. Philips verraste beleggers onlangs weer met goede cijfers. In die zin vind ik Philips echt een voorbeeld voor beleggers.
Vergelijkbare situatie
Philips zag immers destijds dat het actief was op een aantal markten die in feite niet meer groeiden. En het bedrijf nam de beslissing om die markten te verlaten. Stap voor stap. Met een goed plan als uitgangpunt. Aan de hand van dat plan vormde Philips zich om. Waardoor het inmiddels een gefocuste onderneming is. Die met name actief is binnen sectoren die nog decennialang groeikansen bieden. Parallel daaraan zien ook beleggers dat door de technologische revolutie het speelveld verandert. Bij sommige sectoren is de groei er helemaal uit. Of treedt zelfs krimp op. Andere sectoren, zoals medische apparaten, groeien juist heel gestaag. En sommige sectoren groeien zelfs onstuimig. Ik noemde er al een aantal: robotica, 3D-printing, Internet of Things.
Vooruitkijken als belegger
En dan noem ik nog niet eens alle sectoren die door nieuwe technologie extra snel groeien. Want ook biotech, nanotechnologie en nog wat andere sectoren vragen beleggers om aandacht. Omdat ook daar een hoop gebeurt en er veel bedrijven zijn die stormachtig groeien. Verstandig is denk ik om als belegger net als Philips een plan te maken. Identificeren wat de belangrijkste groeisectoren zijn. Dan kan je als belegger vervolgens ervoor kiezen je stap voor stap helemaal te gaan richten op die groeimarkten. Of te kiezen voor een mix van vertrouwde sectoren en nieuwe groeisectoren. In ieder geval: vooruitkijken als belegger. Niet in het verleden, verzadigde markten, blijven hangen. Daarom vind ik Philips een voorbeeld voor beleggers. Omdat ze als enigszins conservatief, Brabants bedrijf de visie en moed hadden om werkelijk om zich heen te kijken. En de bakens te verzetten. En niet te blijven hangen in de markten waarin ze groot waren geworden. Je roots achter je laten is best wel pittig. Maar soms echt noodzakelijk. Want ik denk dat zonder de metamorfose er een flinke kans was dat Philips niet meer had bestaan als zelfstandig bedrijf.
Robert Schuckink Kool, Bright New World