Technologie biedt beleggingskansen

Het zijn spannende tijden voor beleggers. Want de acceleratie van de groei bij technologische ontwikkelingen zoals robotica, internet of things en 3D-printing biedt steeds meer kansen. Maar er zijn ook bedreigingen. Want als technologische ontwikkelingen versnellen, kunnen bedrijven en soms zelfs hele sectoren overbodig worden. Bedrijven als Kodak en Nokia kunnen daarover meepraten. Vorige week schreef ik daarover al op deze plek. Vandaag verder over de ontwikkelingen die zowel nieuwe kansen als nieuwe bedreigingen brengen. Zoals de zelfrijdende auto.

Google, Volvo en Uber

Ook daar gaat het momenteel rap. Zo heeft Google inmiddels miljoenen testkilometers gemaakt met zelfrijdende auto’s. En autofabrikant Volvo gaat de komende jaren al zelfrijdende auto’s leveren aan Uber. Het Amerikaanse taxi-app bedrijf heeft namelijk zo’n 24.000 XC9 SUV-modellen die zijn uitgerust met autonome technologie bij Volvo besteld. De order is goed voor $ 1,4 miljard. Uber test nu al zelfrijdende technologie in Volvo’s op verschillende plaatsen in de VS. Met de order van de 24.000 Volvo’s wordt weer een belangrijke volgende stap gezet bij de ontwikkeling van zelfrijdende auto. Want de XC90’s gaan straks de weg op in een aantal Amerikaanse steden, waar ze zullen worden ingezet als zelfrijdende taxi’s. De Volvo’s worden nog niet volledig autonoom, het zogeheten level 5. Maar wel volledig autonoom in bepaalde steden en gebieden.

Winnaars en verliezers

Ik denk dat het niet heel veel uitmaakt of de zelfrijdende auto al massaal op de weg rijdt over 5 jaar of over 10 jaar. Kenners van de auto-industrie weten hoe dan ook een ding zeker: de zelfrijdende auto komt er aan. En dat is ook voor beleggers van belang.

Want het biedt mooie kansen. Sommige chipmakers zullen bijvoorbeeld profiteren van de zelfrijdende auto. Makers van sensoren, softwareontwikkelaars en makers van kaarten voor navigatie kunnen garen spinnen bij deze ontwikkeling. Maar er zijn zeker ook bedreigingen. Want naarmate er meer zelfrijdende auto’s op de weg zijn, zal het aantal botsingen op den duur dalen naar nihil. Dat heeft forse gevolgen voor het verdienmodel van autoschadeverzekeraars.

En uiteraard ook voor schadeherstelbedrijven. Er zullen beduidend minder inkomsten zijn voor de overheid uit verkeersboetes. De politie heeft minder te doen. Op den duur kan het beroep van trucker uitsterven. Wat te denken van de autorijschoolhouders en taxichauffeurs? En automakers die de boot missen bij de ontwikkeling van de zelfrijdende auto zullen het zeker heel moeilijk gaan krijgen.

Disruptie in de energiesector

Ook in de energiesector is disruptie, ontwrichting, gaande. De transitie van fossiel naar duurzaam gaat steeds sneller. Duurzame energie wordt door technologische verbeteringen steeds goedkoper. Dat heeft steeds meer gevolgen voor de verdiensten van olie- en gasbedrijven en vooral voor de toeleveranciers van deze sector.

De grote olie- en gasbedrijven als Shell proberen door te snijden in de kosten en het verkopen van bedrijfsonderdelen het hoofd boven water te houden. Investeringen zijn echter drastisch teruggeschroefd, vooral als het gaat om het zoeken naar nieuwe olie- en gasvelden. En dat merken vooral de toeleveranciers.

Fugro, SBM Offshore en Vopak

Het Nederlandse Fugro heeft diepgaande kennis en expertise als het gaat om boren naar olie in diepe zee. Maar op dit terrein staat het bedrijf nu werkloos langs de kant. De onderhoudscontracten en zo hier en daar een spaarzame zoekopdracht houden de broek nog enigszins overeind. Maar het mag duidelijk zijn dat er dringend behoefte is aan meer. Ook SBM Offshore en Vopak zijn dienstbaar aan de grote oliebedrijven.

En ook zij voelen dat de energiesector volop in een transitie zit en dat olie en gas stap voor stap door zonne- en windenergie verdrongen worden. Volop kansen dus voor beleggers als het gaat om zonne- en windenergie.

Ontwikkelingen in kaart brengen

Terwijl beleggers, die in de afgelopen jaren in de hierboven genoemde aandelen belegden, niet bepaald verwend zijn. De koers van Fugro is gedaald van bijna € 49 in september 2013 naar circa € 11,75 nu. Beleggers in olieopslagbedrijf Vopak zijn de laatste jaren ook niet blij geworden. En SMB Offshore noteert nog steeds onder de hoogste koers van 2013. Die zwakke koersontwikkeling is denk ik niet 1-op-1 aan de energietransitie toe te schrijven.

Maar voor beleggers is het volgen van ontwikkelingen die de wereld veranderen wel degelijk van groot belang. Want als je die niet in kaart brengt, kan het zo maar gebeuren dat aandelen van bedrijven die je in portefeuille hebt de negatieve gevolgen van disruptie in de koers terugzien. Het is daarom van ‘levensbelang’ voor beleggers, vind ik, om de kracht van de huidige technologische revolutie te beseffen.

Welke technologiesectoren groeien het hardst?

Er is nu zoveel gaande en bovendien versnelt de groei van sommige techsectoren. Let daarom op welke sectoren het hardst groeien. En welke bedrijven en sectoren daarvan de ontwrichtende kracht het meest voelen. Dat kan de komende jaren veel uitmaken in het rendement van uw beleggingsportefeuille.

Robert Schuckink Kool, Bright New World