beleggen in techsectoren

Ik schrijf op deze plek veel over nieuwe technologische ontwikkelingen. Ontwikkelingen die de wereld veranderen en waar je ook als belegger wat mee kan. 2017 was over het algemeen voor aandelenbeleggers een goed beleggingsjaar, maar voor techbeleggers helemaal. Die deden het vaak nog een stuk beter dan gemiddeld. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar robotica, social media, online gaming en zonne-energie. Met die snelgroeiende ontwikkelingen zat je als belegger dit jaar op de eerste rij.  Maar de enorme groei van de belangrijkste techsectoren heeft ook een keerzijde.

Want de andere kant van de medaille is dat technologische innovaties nogal eens bestaande zaken en soms zelfs bedrijven wegvagen. Er zijn natuurlijk de klassieke voorbeelden. Zo schatte het Amerikaanse Kodak de gevolgen van digitalisering totaal verkeerd in. Wat tot de ondergang van het bedrijf leidde. En het Finse Nokia werd hard gestraft voor het veel te laat reageren op de opkomst van de smartphone. Het bedrijf bestaat nog wel, maar is in omvang gedecimeerd. Beide bedrijven gingen tijdens hun neergang ook op de beurs volkomen onderuit. En er zijn nog meer van dergelijke voorbeelden. En niet alleen bedrijven die onvoldoende anticiperen op technologische veranderingen krijgen dus de rekening gepresenteerd. Als het om beursgenoteerde bedrijven gaat, ondervinden ook beleggers die niet tijdig reageren de gevolgen.

Versnelling technologische revolutie

Je ziet nu dat de huidige technologische revolutie enorm aan het versnellen is. We gaan volgens mij een periode tegemoet die we op de beurs nog nooit hebben meegemaakt. Een periode waarin er heel veel kansen gaan ontstaan, vooral door die steeds versnellende techrevolutie. We gaan de gevolgen van bijvoorbeeld robotica, 3D-printing, zelfrijdende auto’s en de transitie van fossiele naar schone energie de komende 5 jaar van dichtbij meemaken. Deze ontwikkelingen zorgen naast kansen ook voor steeds meer bedreigingen, zeker ook voor beleggers. Omdat ze bestaande structuren en bedrijven kunnen wegvagen. Net zoals in het verleden bij Kodak en Nokia gebeurde. De komende 5 jaar beloven dan ook de spannendste beleggingsjaren ooit te worden. Veel kansen dus, maar ook veel bedreigingen. Die bedreigingen zie je bijvoorbeeld al heel duidelijk bij een andere ontwikkeling: online shopping.

Vanuit de luie stoel

De techniek achter de groei van online shopping zie je niet. Want bedrijven die online producten en diensten verkopen proberen het ons juist zo makkelijk mogelijk te maken. Maar doordat het online koopproces met behulp van technologie en met superieure dienstverlening volkomen gestroomlijnd is, zijn we met zijn allen de afgelopen tijd steeds meer vanuit de luie stoel online gaan kopen. De gevolgen zie je om je heen. Loop bijvoorbeeld eens door een gemiddelde Nederlandse winkelstraat. Dan zie je wat de onstuimige groei van online shopping teweeg brengt. Er is een aardverschuiving gaande: onder meer winkelketens als V&D, DA drogisterijen, Miss Etam, Mexx, De Schoenenreus en Halfords zijn weg. Veel winkelpanden staan leeg. De gevolgen voor vastgoedbeleggers zijn er nu al. Winkelvastgoedfondsen hebben het niet makkelijk. 

Retailaandelen

Daarnaast is het als je in retailaandelen als Ahold belegt ook belangrijk nu alert te zijn. Want er zijn twee partijen met hele diepe zakken die de oude retailformules gaan opschudden, transformeren. Amazon kocht al eerder de Amerikaanse winkelketen Whole Foods en ook de  Chinese internetgigant Alibaba maakte recent bekend fysieke winkels te gaan uitbaten. Toen in de zomer bekend werd dat Amazon Whole Foods overnam, daalden retailbedrijven als Ahold tot wel 10% op de beurs. Het is nog onduidelijk hoe dit gaat aflopen, maar dat je als belegger in retailformules oplettend dient te zijn, lijkt me evident.

Steeds meer advertentiebudget naar YouTube en social media

Jongeren kijken steeds vaker naar filmpjes op YouTube en steeds minder naar televisie. Dat trekt advertentiebudget weg van de televisie. Ook zoals we nieuws tot ons nemen is in een sneltreinvaart aan het veranderen. Nieuws wordt via Facebook en andere social media gedeeld. Mensen zijn daar heel veel online om contact met elkaar te zoeken. Bedrijven willen daarom grif betalen om op social media te kunnen adverteren. Maar voor kranten en week- en maandbladen is dit een nachtmerrie, omdat er jaar na jaar minder bij hen wordt geadverteerd. Je ziet daarom dat traditionele uitgevers het steeds moeilijker hebben. Ook iets waar je als belegger rekening mee moet houden.

Alert op de techrevolutie

Het maakt denk ik eens te meer duidelijk dat het belangrijk is alert te zijn de komende jaren op de gevolgen van de technologierevolutie. Er komt een hele interessante periode aan voor beleggers. Want er zijn nu al volop kansen en we krijgen nog meer kansen de komende jaren. Maar er komen ook meer bedreigingen aan. Daar ga ik volgende week verder op in!

Robert Schuckink Kool, Bright New World