Gezonde groei
11-04-2017Om ons heen is het een niet te negeren trend: steeds meer mensen zijn heel bewust met hun gezondheid bezig. Regelmatig sporten en fitnessen is de norm. En bovendien let tegenwoordig zo’n beetje iedereen die ik ken op zijn voeding. Niet voor niets groeien supermarkten als Marqt, waar volop duurzame en biologische voeding te vinden is, als kool.
Die groei van de markt voor gezonde voeding zie je uiteraard terug in allerlei onderzoeksrapporten. Zo ook in een recent verschenen rapport van ABN Amro. In die rapporten zie je jaarlijkse groeicijfers van 5% tot 20%, afhankelijk van het voedingssegment. Ook de mark voor sporten en fitnessen kent volgens verschillende onderzoeksbureaus jaarlijks bovengemiddelde groeicijfers.
Die toenemende focus op een gezonde levensstijl zien we eigenlijk door de generaties heen. Veel ouders zijn zich bijvoorbeeld sterk bewust van de voorsprong die je kind neemt als hij of zij gezond eet en regelmatig sport. De ouders van die kinderen gaan vanzelfsprekend zelf ook steeds bewuster om met hun voeding en met bewegen. Maar ook senioren hebben de omslag inmiddels gemaakt.
Vergrijzing
Een groot verschil met de gepensioneerde van pakweg 20 tot 30 jaar geleden is dat de huidige generatie ouderen nog volop meedoet met alles wat het leven te bieden heeft: vakantie, uitgaan, kortom genieten. Dat kan natuurlijk makkelijker en met meer plezier als je gezond en fit blijft. Binnen deze groep zie je dan ook enorm veel aandacht voor gezonde voeding en sporten en fitnessen.
Millennials
Niet alleen de ouderen en de al genoemde gezinnen zijn hiermee bezig; zeker ook de jongere generaties kiezen heel bewust voor goede voeding en sporten en fitnessen. Dat zie je bijvoorbeeld ook in de VS. Daar laten de zogeheten millennials, jongeren tot dertig jaar, McDonald's steeds vaker links liggen. Ten faveure van ketens die gezondere en duurzamer geproduceerde voeding bieden. Zoals Chipotle Mexican Grill. Ook doet deze generatie van Amerikanen veel aan sporten en fitnessen. Gezond en bewust leven is al met al min of meer de norm aan het worden onder grote groepen mensen in het westen.
In de gaten houden
Het is, vind ik, altijd verstandig voor beleggers om ontwikkelingen die breed worden gedragen en die diep ingrijpen in het gedrag van consumenten goed in de gaten te houden. De massale aandacht voor een gezonde levensstijl is een brede maatschappelijke ontwikkeling, die zeker aan deze criteria voldoet. Juist ook omdat dit consequenties heeft voor het koopgedrag van consumenten. Daarom is het, denk ik, ook verstandig eens met een frisse blik naar de beleggingsportefeuille te kijken. Veel beleggers hebben immers aandelen uit de voedingssector in portefeuille. Is het segment gezonde voeding vertegenwoordigd in uw portefeuille?
Grote voedingsbedrijven als het Brits-Nederlandse Unilever en het Franse Danone schakelen weliswaar steeds meer om richting het gezonde voedingssegment. Omdat de marges daar simpelweg veel beter zijn. Zo kocht het Franse Danone vorig jaar voor circa $12,5 miljard het Amerikaanse biologische voedingsmiddelenbedrijf WhiteWave Foods. Om zichzelf als het ware in de gezonde voedingsmarkt te lanceren. Maar Unilever en Danone boeken ook nog een heel groot deel van hun omzet binnen het gewone voedingssegment: waar de marges laag zijn en het vooral om volume gaat. Er zijn echter genoeg beursgenoteerde bedrijven te vinden die zich wel uitsluitend op gezonde voeding richten.(I)
Wessanen
Onder meer het Nederlandse Wessanen. Dat zich een aantal jaren geleden - onder leiding van de begin 2014 aangetreden CEO Christophe Barnouin - helemaal omturnde tot biologisch voedingsbedrijf. Wessanen is daarmee een echt groeiaandeel geworden. Vorig jaar groeide de omzet wederom, met 9%. Die omschakeling tot gezond voedingsbedrijf legde beleggers ook geen windeieren. Van begin 2014 tot en met het eerste kwartaal van dit jaar boekte Wessanen een rendement van 363%. Daar blijven Unilever en Danone met rendementen van respectievelijk 77% en 32% over diezelfde periode ver bij achter.(I)
+10% groei
De groei zit er ook flink in bij de markt voor sporten en fitnessen. Bedrijven als het Amerikaanse Nike en het Duitse Puma, beide natuurlijk groot in sportschoenen en sportkleding, boeken mooie groeicijfers. Vorig jaar is de omzet van Puma weer met 10,2% gestegen ten opzichte van het jaar daarvoor. Ook de winst steeg. Nike heeft als verwachting uitgesproken dat de omzet tot en met 2020 gemiddeld jaarlijks met 10% zal groeien.
Je ziet in deze markt trouwens ook bedrijven die zich specialiseren in een niche. Zo produceert het Amerikaanse Under Armour sportkleding. Maar het bedrijf speelt met accessoires en apps tevens in op de toenemende behoefte van sporters om hun sportprestaties te meten. Ook hier zien we die groei weer terug. Zo steeg de omzet van Under Armour vorig jaar met 22%. Dat zijn denk ik groeicijfers waar je als belegger warm voor loopt.(I)
Robert Schuckink Kool, Bright New World
(I) Deze beleggingsaanbevelingen zijn opgesteld door Robert Schuckink Kool, hoofd research bij Wijs & van Oostveen Fund Management B.V.. De heer Schuckink Kool heeft op het moment van publicatie geen eigen positie in de besproken fondsen. Overige meldingen inzake de Wet Marktmisbruik kunt u hier vinden.