Prijzen in de supermarkt die automatisch worden aangepast als het weer verandert. Of als de houdbaarheidsdatum dichterbij komt. Geen sciencefiction, maar werkelijkheid. Het van oorsprong Israëlische bedrijf Wasteless gaat dynamic pricing binnenkort ook in Nederland inzetten in de strijd tegen verspilling. Wasteless gebruikt 16 factoren om de prijzen slim te variëren.

Denk aan houdbaarheid, maar ook de omvang van de voorraad of het weer. Big data dus. En de factoren tezamen bepalen automatisch hoeveel de prijs op de digitale kaartjes bij het schap en bij het scannen bij afrekenen omlaaggaat.

Barbecueën

Een voorbeeld, supermarkten hebben volop hamburgers ingeslagen. Omdat de voorspelling aangaf dat het een paar dagen zonnig zou zijn. Maar vervolgens gaat het toch regenen. Van dat barbecueën zal niet veel terecht komen. Natuurlijk prijst supermarktpersoneel dan de hamburgers af, met stickers. Maar de realiteit leert dat er dan nog heel veel hamburgers de prullenbak ingaan. En voor die hamburgers zijn wel koeien geslacht. En voor die koeien is weer veel water en graan gebruikt. In totaal wordt in Nederland jaarlijks zeker voor € 2,5 miljard aan eten door supermarkten weggegooid. In Europa gaat het om circa € 60 miljard. Enorme hoeveelheden dus. Met het systeem van Wasteless gebeurt de prijsverandering automatisch, voortdurend. Op de juiste momenten en optimaal. Omdat de prijsverandering dan wordt gestuurd door heel veel data. Ook wordt continue de feedback van de klanten (op welke prijs kopen ze nu die hamburgers wel) benut. Dit systeem zal daarom verspilling enorm tegengaan. En daarmee ook indirect gaan bijdragen aan een beter milieu. Want nu wordt circa 20% van de beschikbare landbouwgrond gebruikt om zaken te produceren die weggegooid zullen gaan worden.