De superbatterijen komen er aan

26-07-2019

Natuurlijk wordt stroom die is opgewerkt met zon en wind door allerlei innovaties steeds goedkoper. Maar cruciaal voor de energietransitie zijn de batterijen. Want als de opslagsnelheid en capaciteit van batterijen flink toenemen, zullen bijvoorbeeld elektrische auto’s veel eerder massaal over onze wegen rijden. Ook voor het opvangen van schommelingen op het stroomnet zijn ze onontbeerlijk. De afgelopen tien jaar zijn batterijen al enorm verbeterd en fors in prijs gedaald: de twee-eenheid die bij technologische innovaties hoort. Maar nu komen er batterijen die veel sneller zijn te laden en nooit oud worden. En dat is echt wel een soort revolutie.

Veel bedrijven en universiteiten zijn bezig met batterijtechnologie. Want de partij die het eerste komt met een drastische verbetering heeft goud in handen. Zo heeft het Zwitserse bedrijf Innolith alweer een flinke stap voor­waarts gezet in capaciteit. Maar het Israëlische bedrijf StoreDot lijkt nu het meest kansrijk als het gaat om doorbraak­technologie voor batterijen.

Razendsnel geladen

StoreDot heeft batterijen ontwikkeld die razendsnel kunnen worden opgeladen. Zo zal StoreDot binnenkort batterijen voor mobiele telefoons leveren die na 1 minuut laden voldoende zijn opgeladen voor een hele dag! Iedereen weet dat als ze die claim werkelijk waarmaken dit een revolutie betekent. Chemisch gesynthetiseerde organische moleculen van niet-biologische oorsprong zijn het hart van de technologie van StoreDot. Als de ervaringen met deze kleine batterijen goed zijn, gaat StoreDot ze ook voor auto's maken, die dan in vijf minuten ‘volgegooid’ kunnen worden. Voor een actieradius van 500 kilometer. Als de batterijen werkelijk zo snel kunnen worden opgeladen, zullen consumenten massaal elektrische auto’s gaan aanschaffen. Een aanvullende kwaliteit van de batterijen, zo claimt StoreDot, is dat ze niet meer verouderen.

Daimler

Een van de investeerders in StoreDot is Daimler, het moederbedrijf van Mercedes. Niet voor niets liet Daimlers vrachtwagendivisie, de grootste truck­fabrikant ter wereld, eerder dit jaar weten dat zijn vrachtwagens in de toekomst allemaal op batterijen zullen rijden. Brandstofcellen met waterstof, die tot voor kort noodzakelijk werden geacht voor zware voertuigen als vrachtwagens, hebben het bij Mercedes afgedaan. De toekomst is definitief aan batterijen.