Algoritmes liefdesrelaties

Maar liefst 13% van de liefdesrelaties in ons land komt tot stand via social media. Zoals datingapps en datingsites, maar ook bijvoorbeeld via Facebook. Van de 2,7 miljoen vrijgezellen in Nederland gebruikt zeker 1/3e een datingsite of app. Dat vind ik behoorlijk spectaculaire cijfers.

Relaties komen dus zeker niet meer uitsluitend voort uit ontmoetingen in de disco, de sportclub of op een feestje. Maar steeds vaker op basis van de verschillende algoritmes die datingsites en apps inzetten om zo goed mogelijk vrijgezellen met elkaar te matchen. Simpel gezegd is een algoritme een soort stappenplan om tot een gewenst resultaat te komen: in dit geval dus matches tussen potentiële partners. Iedere datingsite gebruikt zijn eigen algoritme.

En bewaakt dit net zo angstvallig als bedrijfsgeheim als Coca-Cola het recept van het beroemde drankje bewaakt. Christian Rudder, oprichter van de bekende wereldwijd opererende datingsite OKCupid en afgestudeerd aan Harvard als wiskundige, stelt dat je met behulp van algoritmes menselijke aantrekkingskracht vrijwel wetenschappelijk kan berekenen. Vergelijk het met hoe Netflix op basis van de films die je als gebruiker al bekeken hebt, steeds nauwkeuriger voorspelt wat je verder zou willen zien.

Lexa

Nadat de datingsites zo’n 15 jaar geleden doorbraken, groeiden Nederlandse datingsites als Lexa, Relatieplanet en E-matching stormachtig. Zij verdienden en verdienen hun geld met abonnementsgelden. Nu ligt de echt forse groei vooral bij relatie-apps voor op de smartphone. E-matching schat circa 30% van haar verkeer kwijt te zijn geraakt door de opkomst van datingapps voor op de smartphone, zoals de meest bekende datingapp ter wereld, Tinder. Tinder is gratis, maar als je meer functionaliteiten wil bij Tinder Plus moet je wel betalen. Daarnaast verdient Tinder steeds meer geld aan advertenties. Tinder, waarbij je alleen een profiel kunt aanmaken via je Facebookaccount, heeft inmiddels meer dan 1,5 miljoen gebruikers in Nederland en groeit nog steeds.

Tinderen

Tinderen is zelfs een nieuw werkwoord geworden. Op Tinder ‘swipe’ je met een vingerbeweging op basis van een foto en een korte tekst van potentiële partners naar links, nee, of naar recht, ja. Daar kwam natuurlijk ook veel kritiek op. Omdat zo’n manier van daten, zonder uitgebreide profielen zoals bij veel datingsites gebruikelijk is, oppervlakkig en alleen gericht op seks zou zijn. Maar Tinder kwam daartegen in het geweer, door onder meer te wijzen op de vele dankbrieven van stellen die elkaar via Tinder ontmoetten. En het moet gezegd, online dating voorziet echt in een behoefte blijkt uit onderzoek: 60% van degenen die graag iemand online wil ontmoeten, komt in het dagelijkse sociale verkeer geen dates tegen.

Vernieuwingen

Natuurlijk zijn er ook datingapps en -sites voor aparte doelgroepen, zoals homo’s. Het Amerikaanse Grindr, actief in 196 landen, is de bekendste. Vorig jaar nam de Chinese online gamemaker Beijing Kunlun Tech een meerderheidsbelang in Grindr, voor $93 miljoen. Grindr vernieuwt voortdurend de functionaliteiten. Maar ook bij de heterodatingsites en -apps zie je vaak vernieuwingen. Zo heeft Tinder om het aantal succesvolle matches nog verder te vergroten nu de baan of opleiding onder de foto van de gebruiker toegevoegd. Tevens is het algoritme aangepast: je krijgt eerder potentiële matches te zien met een vergelijkbare opleiding of baan.

Exclusiever

Een andere trend is dat er ook weer exclusievere sites en apps op de markt komen, zoals de The Inner Circle, waar een ballotage geldt. Ook bij Tinder Select, bedoeld voor welvarende, mooie en/of machtige mensen geldt een ballotage. Eigenlijk ben je dan, vind ik, weer terug in de tijd, met speciale ontmoetingsplekken voor gelijkgestemden, zoals prestigieuze bals voor de fine fleur van een land. Maar de nieuwe matchfunctie van de Museumkaart vind ik wel weer heel leuk. Via deze speciale website van Museumkaart kun je namelijk in contact komen met andere museumliefhebbers om samen een uitje te plannen. Dat kan natuurlijk ook tot romantiek en relaties leiden. In ieder geval groeit het aantal mensen dat een relatie via online dating vindt gestaag.

Beleggen in online dating (I)

Er zijn binnen de onlinedatingsector de laatste jaren veel overnames geweest. Het Amerikaanse mediabedrijf IAC was doorgaans de koper. Via dochterbedrijf Meetic werden veel Europese datingsites verworven en verder belangrijke Amerikaanse en internationale datingsites en apps. In 2015 bracht IAC Match Group – met onder meer Meetic, Tinder en OKCupid – naar de beurs. De omzet van het bedrijf groeit dit jaar naar verwachting ruim 8% naar circa $1,3 miljard. Terwijl de winst meer dan 38% oploopt, naar $230 miljoen. De laatste 12 maanden boekte het aandeel een rendement van bijna 21%. Maar de grote social mediabedrijven uit de VS en China, zoals Facebook, Alphabet, Momo en Weibo, groeien nog veel harder en renderen ook beter dan Match Group, specialist in algoritmes en liefde.

Robert Schuckink Kool, Bright New World

(I)  Deze beleggingsaanbevelingen zijn opgesteld door Robert Schuckink Kool, directeur bij Bright New World. De heer Schuckink Kool heeft op het moment van publicatie geen eigen positie in de besproken fondsen. Overige meldingen inzake de Wet Marktmisbruik kunt u hier vinden. In het verleden behaalde en in de toekomst te verwachten rendementen vormen geen betrouwbare indicator voor toekomstige resultaten.