Amazone neemt Whole Foods over

Pas geleden nam Amazon de Amerikaanse biologische voeding-winkelketen Whole Foods over. Dat veroorzaakte forse koersbewegingen van beursgenoteerde voeding-winkelketens als Ahold Delhaize en het Amerikaanse Walmart. Die daalden. Terwijl sommige sectorgenoten als mogelijke overnamekandidaten juist weer in koers stegen. Ik kan die heftige koersbewegingen goed plaatsen. Want met de overname door Amazon gaat de foodretailsector, om maar even de internationale benaming te gebruiken, een nieuw tijdperk in.

Waarom Amazon Whole Foods overneemt

Amazon betaalt circa $14 miljard voor Whole Foods. Daarmee slaat het twee vliegen in een klap. De eerste daarvan kreeg de meeste aandacht in de media: namelijk dat met deze overname Amazon het spel definitief op de wagen zet. Foodretail zal de volgende sector worden waar online shopping de kaarten opnieuw schudt. Niet voor niets, ik zei het al, daalden in de VS en Europa flink wat beursgenoteerde voeding-winkelketens. De achterliggende gedachte is dat als Amazon met zijn marketing en datamacht deze markt betreedt stenen voeding-winkelketens op hun tellen moeten gaan passen. Ik vind het daarnaast opvallend dat Amazon binnen de foodretailmarkt kiest voor het segment waar de meeste groei en hoogste marges te vinden zijn: duurzame en biologische voeding. Met groeicijfers, afhankelijk van het productsegment, van 12-25% jaarlijks, kun je zeker van bovengemiddelde groei spreken. Daarom begrijp ik goed dat Amazon voor het Amerikaanse duurzame voedingsbedrijf Whole Foods kiest.

Marqt

Whole Foods is een beetje vergelijkbaar met de Nederlandse keten Marqt, al is deze keten van gezonde voedingswinkels een stuk kleiner. Whole Foods is goed voor een omzet van zo’n $16 miljard per jaar en telt meer dan 460 winkels in de Verenigde Staten, Canada en het Verenigd Koninkrijk. Maar zowel Whole Foods als Marqt spelen succesvol in op een belangrijke ontwikkeling in de westerse wereld: de voortdurend groeiende groep van kapitaalkrachtige consumenten die veel aandacht heeft voor gezonde voeding. En deze consumenten hebben ook flink wat geld over voor die gezonde voeding. Dat betekent dus hogere marges en winsten. Die groep vind je vooral in de grote steden.

Fysieke winkels Amazon

Maar Amazon is toch juist het grootste platform ter wereld voor online winkelen, denkt u misschien. Wat moeten die met een keten van fysieke winkels? Ja, Amazon is inderdaad het grootste platform voor online winkelen ter wereld. Maar topman Jeff Bezos is altijd heel flexibel geweest als hij kansen ziet. Amazon heeft al fysieke winkels. Onder meer boekwinkels. Waar alleen de boeken worden verkocht waarvan online is gebleken dat die het hardste lopen. De toekomst is nu namelijk aan online slim koppelen - met behulp van de data die het online winkelen oplevert – met offline. Dus Amazon zal Whole Foods ook ‘vastknopen’ aan de eigen online boodschappenbesteldienst AmazonFresh. En daarnaast zullen in de fysieke winkels nieuwe snufjes als detectiesensoren worden aangebracht. Sensoren die bijvoorbeeld meten hoe vaak bij bepaalde schappen wordt stilgestaan, welke schappen voorbij worden gelopen, enzovoort. Daarmee zal Amazon een geweldige winkelervaring voor de klanten koppelen aan een enorme efficiency en superieure opbrengsten. En weer nieuwe data verzamelen bovendien. En data is het nieuwe goud.

Online boodschappen in stroomversnelling

Het wordt dus heel interessant om deze sector de komende tijd in de gaten te houden. Kenners van de foodretailmarkt denken dat de overname van Whole Foods door Amazon weleens een belangrijk keerpunt voor foodretailers kan gaan betekenen. Het winkelnetwerk van Whole Foods geeft een grote groep Amerikaanse consumenten opeens heel makkelijk en vanzelfsprekend toegang tot het gemak van AmazonFresh. Whole Foods heeft bovendien een sterke reputatie op het gebied van vers en een grote groep jonge, kapitaalkrachtige klanten. Voeg daar de datakracht van Amazon aan toe en de kans dat de online boodschappen-markt in een stroomversnelling komt, is dan bepaald niet denkbeeldig. Dat zal bijvoorbeeld Ahold Delhaize, dat met Peapod de grootste boodschappenbezorger van de VS zegt te hebben, gaan voelen. Ahold Delhaize en ketens als Walmart moeten vrezen online voorbij te worden gestreefd door spelers die met een nieuwe blik naar de foodretailsector kijken.

Nieuw tijdperk voor foodretailsector

We gaan dus, verwacht ik, nu een nieuw tijdperk in voor de foodretailsector. Een tijdperk waarin het niet meer zozeer gaat om flinterdunne marges op bulkvoedingsgoederen. Maar een tijdperk waarin big data, online shopping en hoge marges op gezonde voeding op een innovatieve manier aan elkaar worden gekoppeld. Amazon concurreert nu met de big boys. En heeft gelijk het lucratiefste segment van de markt gepakt. Het spel is op de wagen in de foodretailsector. Want daar komt Amazon. Om weer een nieuwe sector te veroveren.

Robert Schuckink Kool, Bright New World